درباره گليم

همه نوع اطلاعاتي كه در زندگي روزمره به شما كمك مي كند را مي تونيد اينجا پيدا كنيد

درباره گليم

۹ بازديد

درباره گليم

گليم منسوجي بدون پرز و از بافت نخ هاي عمودي و افقي ايجاد ميشود . جنس نخ هاي چله از  پنبه وگاهي ابريشم و نخ هاي پود آن از نخهاي كرك و ابريشم است . اين فرش در افغانستان گليم - در قفقاز بداس - در روماني چيليم ناميده مي شود.


مراحل بافت گليم

ابتدايي ترين مرحله چله كشي است. پس از چله كشي بستن كوجي انجام مي شود. چله كشي بسيار مهم است و بايد تمهيدي انديشيده شود تا چله هاي جا به جا نشوند؛ چون براي ايجاد تراكم و فشردن تارهاي  پود بر رج ها با دفتين ضربه زده مي شود ضربات دفتين ممكن است چله ها را جابه جا كنند پس  روي چله ها كمي چسب يا سيريش ماليده مي شود تا چله ها حركت نكنند.

بافت زنجير پيش از گليم بافي بايد انجام شود و در نهايت بافت اصلي گليم آغاز مي گردد.


نحوه بافتن گليم

گيس بافي آغاز گليم بافي است. ۱۵ تا ۱۶ cm از چله ها به عنوان ريشه در نظر گرفته شده و در ادامه گليم با نخ به صورت يكي در ميان بافته مي شود.

گليم بافان از نخهاي رنگي هم براي گيس بافي استفاده مي كنند و بعد از هر رج  ساده 2 رج زنجيره اي هم به ابتداي گليم اضافه مي كنند. و در نهايت بافت را انجام مي¬دهند. گليم بافان با توجه به اثر ذهنيات خود، نخ هاي رنگي گلوله اي شكل را از لابه لاي رشته هاي افقي گليم رد مي كنند.

بافتده با بافت هر رج دفتين مي زند. براي اين كار بايد دسته دفتين را به گونه اي نگه دارد تا فاصله آرنج تا مچ افقي باشد و با حركت مچ دتين زده شود

رشته هاي تار گليم هميشه كمي بيشتر از سايز گليم بريده مي شود.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.